Tczew. Rejon dawnego dworca kolejowego. Dawna parowozownia. Wiadukt 800-lecia Tczewa / niem. Dirschau. Dirschau-Neustadt
obiekty widoczne:
- nieistniejąca współcześnie wieża ciśnień zasilana wodą ze studni głębinowych znajdująca się w rejonie dawnego dworca kolejowego / w pobliżu parowozowni nr 3 i budynku administracyjnego PKP / obecnie ul. 1 Maja 24 – posesja należąca do PKP (obiekt wznoszony w latach 1903-1905 [w oparciu o sprawozdanie Magistratu Miasta Tczewa za rok 1903 oraz sprawozdanie Magistratu Miasta Tczewa za rok 1905]; wieża uległa całkowitemu zniszczeniu 8 marca 1945 roku / por. R. Lidzbarski, W poszukiwaniu tczewskich wież ciśnień)
- parowozownia
- budynek przy ulicy 1-go Maja 1 (około 1860 roku, kondygnacja poddasza w konstrukcji szkieletowej, budynek mieszkalny oznaczony na planie dworca kolejowego z 1859 roku)
- portal mostu kolejowego z charakterystyczną, zbliżoną do bramy wjazdowej mostu drogowego, sekwencją wartowniczą
- fragment tczewskiego mostu kolejowego (obiekt wybudowany w 1891 roku na trasie magistrali kolejowej łączącej Warszawę z Gdańskiem)
- wiadukt przy ul. 1 Maja / w ciągu ul. 1 Maja (wiadukt prowadzący w kierunku obecnej ulic Kolejowej i Łąkowej)
- wieloboczna parowozownia zwana potocznie „okrąglakiem” / parowozownia wachlarzowa typu „Potsdam” z obrotnicą znajdującą się na zewnątrz hali [12 bram po 2 tory / 24 stanowiska] – rejon ulicy Gdańskiej 57 (około 1890 roku)
- kominy fabryczne
- Cukrownia Tczewska założona przez A. Preussa / niem. Zuckerfabrik Dirschau (działająca od 13 października 1879 roku)
- Cukrownia Ceres / Cukrownia Królewiecka funkcjonująca na terenie dawnego młyna od 1886 roku (po pierwszej wojnie światowej, ze względu na zniszczenia będące następstwem pożarów, zarówno Cukrownia Tczewska, jak i Cukrownia Królewiecka nie wznowiły produkcji; w dwudziestoleciu międzywojennym w części obiektów pofabrycznych uruchomiono m.in. produkcję krochmalu, suszarnię ziół, destylarnię olejków, produkcję płyt korkowych, tartak, młyn zbożowy; od roku 1929 rozpoczęto produkcję drożdży piekarskich eksportowanych głównie do Stanów Zjednoczonych; w latach 1932-2007 w rejonie ob. ul. Za Dworcem działała Pomorska Fabryka Drożdży, obecnie teren pozakładowy znajduje się w rękach prywatnych)
osoby widoczne:
przechodnie / mieszkańcy Tczewa
osoby powiązane:
- Johann Schwedler – autor projektu tczewskiego mostu kolejowego
- Rudolph Eduard Schinz – szwajcarski inżynier mechanik, konstruktor mostu, autor szczegółowego opracowania konstrukcji przęseł obu mostów na Wiśle
- Christopher Mehrtens – budowniczy tczewskiego mostu kolejowego
datowanie:
1905/1906 (po wybudowaniu wieży ciśnień znajdującej się w rejonie parowozowni nr 3)
opis fizyczny:
- pocztówka czarno-biała (litograficzna)
- na awersie i rewersie karta pocztowa wypisana odręcznie – korespondencja w języku niemieckim (adresat: Henri Lelong, Chartres / współcześnie miejscowość i gmina we Francji, w Regionie Centralnym, w departamencie Eure-et-Loir)
uwagi:
- na rewersie znaczek pocztowy Deutsches Reich oraz stempel pocztowy / korespondencyjny Dirschau [Tczew] z datą 15.02.1906
- na odwrocie odręczny dopisek „Frankreich” [Francja]
sygnatura:
Poczt575
zbiór Ireneusz Dunajski