Tczew. Daw. Plac Wolności. Współcześnie Plac Generała Józefa Hallera. W tle widoczny most drogowy – widok z lotu ptaka

Tczew. Daw. Plac Wolności. Współcześnie Plac Generała Józefa Hallera. W tle widoczny most drogowy – widok z lotu ptaka

miejscowość:

  • Tczew

obiekty / miejsca widoczne:

  • fragment kamienicy przy Placu Generała Józefa Hallera 7 / daw. Plac Wolności 7 (czas powstania obiektu: 1904 rok, kamienica rynkowa zbudowana dla T. Niclasa przez firmę budowlaną Albina Brandta, wcześniej w miejscu tym znajdował się niższy budynek mieszkalny będący własnością gminy ewangelickiej; w latach 1910-1931 właścicielem obiektu był cukiernik H. Biermann)
  • fragment kamienicy przy Placu Generała Józefa Hallera 8 (brak rzeźb przedstawiających cztery pory roku) / daw. Plac Wolności 8 (czas powstania obiektu: 1898 rok; budynek wzniesiony wraz z oficyną boczną dla potrzeb gminy ewangelickiej, wcześniej w miejscu tym znajdowała się kamienica mieszkalna będąca własnością Carla Gotfrieda Sengera, która w roku 1870 na mocy testamentu rentiera, przeszła na własność gminy ewangelickiej)
  • kamienica przy Placu Generała Józefa Hallera 9 opatrzona szyldem „Radia – Telewizory” / daw. Plac Wolności 9 (w okresie międzywojennym m.in. „Sklep Bławat”; czas powstania obiektu w obecnym kształcie: 1933-1934; obiekt wybudowano w miejscu kamienicy mieszkalnej wzniesionej około 1830 roku, a rozebranej w roku 1933 z uwagi na zły stan techniczny; w latach 1931-1939 wł. Władysław Krupski)
  • kamienica przy Placu Generała Józefa Hallera 10 / daw. Plac Wolności 10 (czas powstania obiektu: 1850-1875; w latach 1987-1939 własność kupca Paula Wussowa)
  • kamienica przy Placu Generała Józefa Hallera 11 opatrzona szyldem „WPHW Meble” (czas powstania obiektu: 1924 rok – nowy obiekt wybudowany w miejscu kamienicy, w której mieściło się dawniej kino E. Gandrasa, w latach 1925-1939 własność maszynisty Tomasza Szewczyka)
  • fragment kamienicy przy Placu Generała Józefa Hallera 12 [pasmanteria] (czas powstania obiektu: około XVIII wieku, około 1924 roku dobudowanie ozdobnych arkad oraz zadaszenia nad balkonem)
  • kamienica przy ulicy Krótkiej 16-17 – w kadrze widoczny dach obiektu
  • fragment kamienicy przy Placu Generała Józefa Hallera 20 – boczna elewacja (czas powstania obiektu: około 1880 roku, przebud. w 1896 roku; w latach 1900-1918 własność Richarda Konopackiego / Konopatzkiego)
  • kościół podominikański / Kościół pw. św. Mikołaja / Kościół pw. św. Jerzego / ob. Kościół Rzymskokatolicki pw. św. Stanisława Kostki (obiekt sakralny ufundowany w roku 1289 przez księcia pomorskiego Mestwina, do roku 1945 użytkowany przez gminę ewangelicką, prezbiterium datowane na IV ćwierćwiecze XIII wieku, nawa – poł. XIV wieku)
  • fragment kamienicy przy Placu Generała Józefa Hallera 6 (czas powstania obiektu: około 1899 roku, po 1907 roku gruntowna przebudowa budynku głównego i zaplecza, od 1899 roku wł. kupiec S. Jontofsohn; od roku 1922 wł. Władysław Maciejewski; w 1959 roku obiekt przebudowano na potrzeby internatu Zasadniczej Szkoły Zawodowej i Technikum Mechanicznego w Tczewie; w okresie międzywojennym mieścił się tu „Największy i najtańszy dom towarowy Bazar; I piętro: Bławaty, Sukna, Jedwabie, Towary drobne, Fartuchy, Pończochy, Koronki, Hafty, Tiule, Bielizna damska i męska, Obrusy, Ręczniki, Ceraty, Walizy, Teczki, Torebki, Portfele, Parasolki, Laski, Plecaki, Szkło, Porcelana, Artykuły drewniane, cynkowe, blaszane, aluminiowe, poniklowane, Naczynia kamienne, Szczotki, Mydła domowe i toaletowe ; II piętro: Konfekcja damska i męska, Kapelusze damskie i męskie, Kołdry watowane, Firany, Chodniki, Dywany, Gobeliny, Obuwie, Meble koszykowe i trzcinowe, Kosze, Dekoracje, Taborety, Łóżka żelazne i polowe, Wózki dziecięce, Sprzęty domowe i kuchenne, Zabawki, Galanteria/ ; za: Księga adresowa Tczewa i Pelplina z 1924 r.)
  • fragment kamienicy przy Placu Generała Józefa Hallera 22 – boczna elewacja (przebudowa: 1894 rok – nadbudowanie drugiego piętra; elewacja frontowa w stylu klasycystycznym, zmiany w układzie parteru i pierwszego piętra; w latach 1894-1906 własność kupca Gustawa Brauna)
  • most drogowy (historyczny most drogowy zbudowany został w latach 1851–1857 jako most drogowo-kolejowy projektu Carla Lentze; w 1947 roku zniszczeniu uległy prowizorycznie odbudowane przęsła mostu (niesiona przez powódź kra lodowa uszkodziła kilka drewnianych podpór mostowych w wyniku czego siedem dźwigarów wpadło do rzeki); 15 stycznia 1948 roku przywrócony został ruch drogowy na tak zwanym „starym moście”, pomiędzy mostem drogowym a mostem kolejowym powstała specjalna kładka, umożliwiająca autom kontynuowanie drogi po przęsłach kolejowych; 31 stycznia 1959 roku władze miejskie oficjalnie dopuściły most drogowy do użytku, ogłaszając, że jest on w całości przejezdny (zbędna kładka łącząca oba mosty została w tym samym roku usunięta); drogowcy, mimo wydanego przez władze miejskie komunikatu o przejezdności mostu, przystąpili do generalnego remontu nawierzchni (aby umożliwić samochodom wjazd na remontowany most, w miejscu zachodniego przyczółka powstała tymczasowa kładka); remont zakończył się ostatecznie w roku 1961; 21 marca 2000 roku trzy środkowe przęsła oryginalnej konstrukcji oraz cztery wieże w stylu neogotyckim zostały wpisane do rejestru zabytków, pozostałe elementy konstrukcyjne mostu drogowego dołączone zostały do rejestru w kilkanaście lat później, tj. 7 października 2016 roku (tym samym cały tczewski most został oficjalnie uznany za zabytek); w październiku 2011 roku, z uwagi na postępującą degradację przęseł, ruch na tczewskim moście drogowym został wstrzymany; od 2012 roku trwa proces odbudowy tczewskiego mostu drogowego w wariancie historycznym; kompleksowe prace o wartości 35,5 mln złotych podjęto na początku roku 2019; 15 kwietnia 2019 roku, podczas kolejnego etapu odbudowy mostu drogowego, dokonano wyjątkowego odkrycia: pod dawnym portalem zachodnim odnaleziono kapsułę czasu wmurowaną w przyczółek tczewskiego mostu 27 lipca 1851 roku oraz tablicę pamiątkową opatrzoną niemieckojęzyczną inskrypcją: „Jego wysokość, król pruski Fryderyk Wilhelm IV, położył kamień węgielny pod mostem wiślanym w Tczewie, 27 lipca 1851 r.”) / za: Bartosz Listewnik, „Historia mostów tczewskich. Zmiany konstrukcji na przestrzeni dziejów”
  • anteny telewizyjne

osoby widoczne:

  • przechodnie / mieszkańcy Tczewa

data:

1 sierpnia 1983

hasła przedmiotowe / hasła ogólne:

architektura, urbanistyka, budownictwo, ulice Tczew, kamienice Tczew, zagadnienia gospodarcze, handel, usługi, łączność, mosty 

hasła przedmiotowe / hasła szczegółowe:

Tczew, Stare Miasto, Plac Hallera, Plac Generała Józefa Hallera, Plac Wolności, Plac Hallera 7, Plac Hallera 8, Plac Hallera 9, Plac Hallera 10, Plac Hallera 11, Plac Hallera 12, pasmanteria, pasmanteria – Plac Hallera 12 – Tczew, WPHW Meble, sklep meblowy, sklep meblowy – Plac Hallera 11 – Tczew, Plac Hallera 20, Plac Hallera 22, Plac Hallera 6, Plac Hallera – pierzeja wschodnia, Plac Hallera – pierzeja zachodnia, ulica Krótka, ulica Krótka 16-17, kościół podominikański, kościół szkolny, Kościół pw. św. Stanisława Kostki w Tczewie, widok z lotu ptaka, most drogowy, anteny telewizyjne, przechodnie, mieszkańcy Tczewa, Tczew 1983, Tczew sierpień 1983, lata 80. XX wieku

uwagi:

  • fotografia barwna
  • wymiary: 11,5 x 17,7 cm

autor zdjęcia:

Stanisław Zaczyński – fotograf, archiwista, kolekcjoner wiekowych rycin, negatywów, dokumentów historycznych, fotografii oraz pocztówek, wzbogacających oraz systematyzujących wiedzę na temat burzliwych dziejów Grodu Sambora, laureat „Kociewskiego Pióra” – lokalnego wyróżnienia przyznawanego przez Towarzystwo Społeczno-Kulturalne im. Małgorzaty Hillar

sygnatura:

VI2b-984/RZS       

numer albumu:

1

zbiory Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Aleksandra Skulteta w Tczewie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Skip to content