Tczew. Port Zarządu Dróg Wodnych na Wiśle
obiekty widoczne:
- Wisła
- jednostki pływające
- most drogowy (zbudowany w latach 1851–1857 jako most drogowo-kolejowy, proj. Carl Lentze)
- most kolejowy (wybudowany w 1891 roku na trasie magistrali kolejowej łączącej Warszawę z Gdańskiem)
- przęsła mostowe
- wieże w stylu neogotyckim – wieże mostu kratowniczego / drogowego (wieżyczki wznoszono kolejno w latach: 1856 – na środkowym filarze, 1857 – na pierwszym i drugim filarze, 1858 – na czwartym i piątym filarze; we wnętrzu każdej z wież znajduje się kilka niewielkich pomieszczeń: przedsionek, prostokątna wnęka z wejściem na schody, sala wpisana w cylindryczną część wieży, drewniane podesty kolejnych kondygnacji)
instytucje powiązane:
- Państwowy Zarząd Dróg Wodnych w Tczewie
miejsca powiązane:
- dawny port zimowy / port rzeczny / teren zagospodarowany następnie przez Tczewską Stocznię Rzeczną
osoby powiązane:
- Friedrich August Stüler – XIX-wieczny architekt pruski, przewodniczący Komisji Budowy Zamków, inspektor i radca do spraw budownictwa, autor projektu tczewskich wież i portali wjazdowych
- Rudolph Eduard Schinz – szwajcarski inżynier mechanik, konstruktor mostu, autor szczegółowego opracowania konstrukcji przęseł obu mostów na Wiśle
- Carl Lentze – odpowiedzialny za koncepcję i całkowity projekt budowlany mostu kolejowo-drogowego (późniejszego mostu drogowego)
- Johann Schwedler – autor projektu tczewskiego mostu kolejowego
- Christopher Mehrtens – budowniczy tczewskiego mostu kolejowego
datowanie:
około 1930 [por. data zapisana odręcznie na rewersie karty pocztowej nr 845 – widok z innej strony: https://skarbnica.tczew.pl/2548/tczew-port-zarzadu-drog-wodnych-na-wisle/]
opis fizyczny:
pocztówka w sepii (fotograficzna); wyd. „POLWID” Bydgoszcz (z dopiskiem: Przedruk wzbroniony)
uwagi:
brak korespondencji na rewersie, brak stempli pocztowych / korespondencyjnych, brak znaczka pocztowego [karta bez obiegu pocztowego]
zbiór Ireneusz Dunajski