Tczew. Plac nad Wisłą (współcześnie Bulwar Nadwiślański im. Księcia Sambora II). Zawody powiatowe / zawody strażackie. Lata 60. XX wieku

Tczew. Plac nad Wisłą (współcześnie Bulwar Nadwiślański im. Księcia Sambora II). Zawody powiatowe / zawody strażackie. Lata 60. XX wieku

miejscowość:

  • Tczew

obiekty widoczne:

  • Bulwar nad Wisłą (współcześnie Bulwar Nadwiślański im. Księcia Sambora II; projekt zagospodarowania Bulwaru Nadwiślańskiego w Tczewie został zrealizowany w 2006 roku, zaś w roku 2007 otrzymał pierwsze wyróżnienie w konkursie na „Najlepszą Przestrzeń Publiczną Województwa Pomorskiego 2007”)
  • most drogowy – w kadrze widoczny fragment obiektu (historyczny most drogowy zbudowany został w latach 1851–1857 jako most drogowo-kolejowy; pierwotnie obiekt zdobiło dziesięć wież w stylu neogotyckim, wznoszonych kolejno w latach 1856, 1857 i 1858, monumentalny charakter konstrukcji podkreślały dodatkowo dwie bramy wjazdowe, z których jedną (tę po stronie Tczewa) zdobiła płaskorzeźba, przedstawiająca pruskiego króla Fryderyka Wilhelma IV w towarzystwie budowniczych mostu: Carla Lentzego oraz szwajcarskiego inżyniera Rudolpha Eduarda Schinza; po roku 1945, zniszczony w wyniku działań wojennych obiekt, odbudowano w formie dalekiej od oryginału; w 1947 roku niesiona przez powódź kra lodowa uszkodziła kilka drewnianych podpór mostowych w wyniku czego siedem dźwigarów wpadło do rzeki, tym samym tczewski most czasowo został wyłączony z użytkowania; 15 stycznia 1948 roku pomiędzy mostem drogowym a mostem kolejowym powstał specjalny łącznik umożliwiający autom kontynuowanie drogi po przęsłach kolejowych na których ułożono prowizoryczną drewnianą jezdnię; remont mostu drogowego połączony z wymianą nawierzchni trwał ponad 10 lat; 31 stycznia 1959 roku władze miejskie oficjalnie dopuściły most do użytku, ogłaszając, że jest on w całości przejezdny; 21 marca 2000 roku trzy środkowe przęsła oryginalnej konstrukcji oraz cztery wieże w stylu neogotyckim zostały wpisane do rejestru zabytków, pozostałe elementy konstrukcyjne mostu drogowego dołączone zostały do rejestru w kilkanaście lat później, tj. 7 października 2016 roku (tym samym cały tczewski most został oficjalnie uznany za zabytek); w październiku 2011 roku, z uwagi na postępującą degradację przęseł, ruch na tczewskim moście drogowym został wstrzymany; od 2012 roku trwa proces odbudowy tczewskiego mostu drogowego w wariancie historycznym; kompleksowe prace o wartości 35,5 mln złotych podjęto na początku roku 2019; 15 kwietnia 2019 roku, podczas kolejnego etapu odbudowy mostu drogowego, dokonano wyjątkowego odkrycia: pod dawnym portalem zachodnim odnaleziono kapsułę czasu wmurowaną w przyczółek tczewskiego mostu 27 lipca 1851 roku oraz tablicę pamiątkową opatrzoną niemieckojęzyczną inskrypcją: „Jego wysokość, król pruski Fryderyk Wilhelm IV, położył kamień węgielny pod mostem wiślanym w Tczewie, 27 lipca 1851 r.”) / za: Bartosz Listewnik, „Historia mostów tczewskich. Zmiany konstrukcji na przestrzeni dziejów”
  • most kolejowy – w kadrze widoczny fragment obiektu (historyczny most kolejowy wybudowany został w roku 1891 na trasie magistrali kolejowej łączącej Warszawę z Gdańskiem; odbudowa zniszczonego w wyniku działań wojennych mostu rozpoczęła się w marcu 1946 roku; 8 marca 1947, dokładnie w dwa lata po wysadzeniu mostów wiślanych przez armię niemiecką, obiekt został tymczasowo odbudowany; o pracach przy odbudowie tczewskiego mostu pisano między innymi na łamach „Życia Radomskiego” z 22 października 1947 roku: Most pod Tczewem prawie gotowy. Roboty przy odbudowie największego mostu w Polsce na Wiśle pod Tczewem posuwają się szybko naprzód. Niektóre prace prowadzone są na dwie zmiany. Most posiada 10 przęseł i ma 1060 metrów długości. Odbudowa trwa już prawie dwa lata. (…) 4 przęsła konstrukcji żelaznej sprowadzone zostały z Anglii, 5 przęseł naprawiono na miejscu. Już wkrótce most pod Tczewem zostanie oddany do użytku, co pozwoli na uruchomienie pociągów bezpośrednich na linii: Gdynia – Gdańsk – Tczew – Malbork – Warszawa; do odbudowy tczewskiego mostu kolejowego użyto brytyjskich elementów ESTB wyprodukowanych w 1945 roku; odbudowany w roku 1958 most stanowi kompilację wielu form konstrukcyjnych; w latach 2009-2010 most kolejowy przeszedł generalny remont w ramach modernizacji linii kolejowej Warszawa-Gdynia)
  • trybuna
  • drabina

osoby widoczne (na trybunie – od lewej):

  • Mieczysław Rabski
  • Stanisław Kucio
  • Jan Mroczka (PKSP)
  • Kazimierz Rzeczycki
  • Jerzy Folwarski (WKSP)
  • Edward Cilkowski (PKP)
  • Brunon Tuski (przewodniczący Prezydium Powiatowej Rady Narodowej)
  • Eugeniusz Kierski (PKSP)
  • Antoni Stankiewicz
  • Tadeusz Woroniewicz – zastępca komendanta wojewódzkiego
  • Stachowski (Powiatowa Rada Narodowa w Gniewie)
  • Edmund Wiśniewski (Prezydium Miejskiej Rady Narodowej)
  • Czesław Czerwiński (Gniew)

datowanie:

22 września 1963

hasła przedmiotowe / hasła ogólne:

Tczew, pożarnictwo, służby mundurowe, historia, mosty, mosty tczewskie, mosty wiślane, zawody, zawody strażackie

hasła przedmiotowe / hasła szczegółowe:

Tczew, Stare Miasto, Bulwar nad Wisłą, Bulwar Nadwiślański, Bulwar Nadwiślański im. Księcia Sambora II, Bulwar Nadwiślański im. Księcia Sambora II w Tczewie, most drogowy, most kolejowy, przęsła mostowe, trybuna, drabina, flaga, flagi, Mieczysław Rabski, Stanisław Kucio, Jan Mroczka, Kazimierz Rzeczycki, Jerzy Folwarski, Edward Cilkowski, Brunon Tuski, PPRN, Prezydium Powiatowej Rady Narodowej, Eugeniusz Kierski, Antoni Stankiewicz, Tadeusz Woroniewicz, Stachowski, Edmund Wiśniewski, Czesław Czerwiński, Gniew, zawody powiatowe, zawody powiatowe Tczew, zawody powiatowe 22.09.1963, zawody powiatowe 22 września 1963, zawody powiatowe – plac nad Wisłą – Tczew, zawody powiatowe – Bulwar nad Wisłą – Tczew, pożarnictwo – historia – Tczew, Tczew wrzesień 1963, Tczew 22 września 1963, Tczew 22.09.1963, lata 60. XX wieku

uwagi:

  • fotografia czarno-biała
  • zdjęcie grupowe

sygnatura:

Fot50

ze zbiorów Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Aleksandra Skulteta w Tczewie (dar Zdzisława Frydryszewskiego)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content