Tczew. Pogłębiarka na Wiśle. Lata 80. XX wieku

Tczew. Pogłębiarka na Wiśle. Lata 80. XX wieku

miejscowość:

Tczew

miejsca / obiekty widoczne:

  • pogłębiarka / bagrownica
  • Wisła

hasła powiązane:

Tczewska Stocznia Rzeczna
Pierwsze wzmianki o warsztatach naprawy łodzi i statków rzecznych w tczewskim porcie zimowym sięgają lat 1888-1889. W dwudziestoleciu międzywojennym warsztaty rozbudowano, poszerzono basen portowy, a także wydzielono teren pod budowę przyszłych obiektów stoczniowych. Kompleks budynków warsztatowych podlegał kolejno Państwowemu Zarządowi Wodnemu w Tczewie oraz Gdańskiej Stoczni Rzecznej.

Powstanie samodzielnego zakładu w Tczewie datuje się na marzec 1954 roku. W zaledwie cztery lata później, w roku 1958, przystąpiono do rozbudowy tczewskiej stoczni rzecznej. W latach 1958-1963 wzniesiono murowane hale produkcyjne oraz halę prefabrykacji kadłubów, zmechanizowano wyciągi stoczniowe, wyposażono pochylnię w dźwig samojezdny, wydzielono pomieszczenia biurowe (dział technologiczny, dział konstrukcyjny). Budowę statków rozpoczęto od współpracy z Gdańską Stocznią Rzeczną. Pierwszą samodzielnie zbudowaną jednostką pływającą był holownik „Flisak” (1961). W roku 1964 firma zatrudniała 409 pracowników. Na przełomie lat 70-tych i 80-tych liczba zatrudnionych wzrosła do niemal 1000 osób, tym samym tczewski zakład stał się jednym z największych zakładów przemysłowych na terenie miasta.

W latach 1968-1970 w TSR rozpoczęto produkcję obiektów hydrotechnicznych, w tym jazów sektorowych oraz śluz. 1 kwietnia 1971 roku do Tczewskiej Stoczni Rzecznej włączono bazę Żeglugi Gdańskiej w Elblągu. W 1991 roku, po przejęciu zakładu przez Gminę Miejską Tczew i przemianowaniu Tczewskiej Stoczni Rzecznej na Stocznię Tczew Sp. z o.o., skupiono się na produkcji kadłubów holowników morskich, pogłębiarek oraz statków rybackich eksportowanych do Danii, Niemiec i Holandii. Produkcja ta okazała się jednak nieopłacalna. Dnia 22 września 2004 roku, w związku z brakiem perspektyw prywatyzacyjnych i pogarszaniem się sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa, Sąd Rejonowy w Gdańsku podjął decyzję o wszczęciu postępowania upadłościowego. Mimo problemów finansowych i znaczącej redukcji zatrudnienia produkcja trwała nieprzerwanie. Do ostatecznej likwidacji Stoczni Tczew Sp. z o.o. doszło w 2011 roku. W dwa lata później dawną stocznię rzeczną wykupiła firma Admiral Boats S.A. z Bojana.

Przykładowe jednostki pływające produkowane przez Tczewską Stocznię Rzeczną:

  • pchacze (typu Bizon, Muflon, Tur, Koziorożec, Daniel)
  • pontony motorowe
  • holowniki
  • barki pchane
  • pogłębiarki
  • prom pasażerski „Motława” (na zlecenie Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku)
  • modele badawczo-prototypowe
  • spulchniacze hydrauliczne
  • kutry hydrograficzne
  • pogłębiarki ssąco-refulujące PSR-450 H i PSR-700 H
  • statki rybackie (jako produkt eksportowy)

data:

lata 80. XX wieku

hasła przedmiotowe / hasła ogólne:

Tczew, hydrologia, środowisko geograficzne, rzeka, rzeki, Wisła, Dolna Wisła, flota, flota rzeczna, jednostka pływająca, jednostki pływające, gospodarka, zagadnienia gospodarcze, drogi wodne, śródlądowe drogi wodne

hasła przedmiotowe / hasła szczegółowe:

Tczew, pogłębiarka, bagrownica, pogłębiarka Tczew, stocznia, TSR, Tczewska Stocznia Rzeczna, lata 80. XX wieku

uwagi:

fotografia czarno-biała

autor zdjęcia:

Stanisław Zaczyński (1938-2023, Rokitki k. Tczewa) – fotograf, archiwista, kolekcjoner, laureat „Kociewskiego Pióra” – lokalnego wyróżnienia przyznawanego przez Towarzystwo Społeczno-Kulturalne im. Małgorzaty Hillar, Kawaler Medalu Pro Domo Trsoviensi

sygnatura:

VI4c-1094/RZS        

numer albumu:

2

zbiory Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Aleksandra Skulteta w Tczewie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content