miejscowość:
Tczew
miejsca / obiekty widoczne:
- pogłębiarka / bagrownica
- Wisła
hasła powiązane:
Tczewska Stocznia Rzeczna
Pierwsze wzmianki o warsztatach naprawy łodzi i statków rzecznych w tczewskim porcie zimowym sięgają lat 1888-1889. W dwudziestoleciu międzywojennym warsztaty rozbudowano, poszerzono basen portowy, a także wydzielono teren pod budowę przyszłych obiektów stoczniowych. Kompleks budynków warsztatowych podlegał kolejno Państwowemu Zarządowi Wodnemu w Tczewie oraz Gdańskiej Stoczni Rzecznej.
Powstanie samodzielnego zakładu w Tczewie datuje się na marzec 1954 roku. W zaledwie cztery lata później, w roku 1958, przystąpiono do rozbudowy tczewskiej stoczni rzecznej. W latach 1958-1963 wzniesiono murowane hale produkcyjne oraz halę prefabrykacji kadłubów, zmechanizowano wyciągi stoczniowe, wyposażono pochylnię w dźwig samojezdny, wydzielono pomieszczenia biurowe (dział technologiczny, dział konstrukcyjny). Budowę statków rozpoczęto od współpracy z Gdańską Stocznią Rzeczną. Pierwszą samodzielnie zbudowaną jednostką pływającą był holownik „Flisak” (1961). W roku 1964 firma zatrudniała 409 pracowników. Na przełomie lat 70-tych i 80-tych liczba zatrudnionych wzrosła do niemal 1000 osób, tym samym tczewski zakład stał się jednym z największych zakładów przemysłowych na terenie miasta.
W latach 1968-1970 w TSR rozpoczęto produkcję obiektów hydrotechnicznych, w tym jazów sektorowych oraz śluz. 1 kwietnia 1971 roku do Tczewskiej Stoczni Rzecznej włączono bazę Żeglugi Gdańskiej w Elblągu. W 1991 roku, po przejęciu zakładu przez Gminę Miejską Tczew i przemianowaniu Tczewskiej Stoczni Rzecznej na Stocznię Tczew Sp. z o.o., skupiono się na produkcji kadłubów holowników morskich, pogłębiarek oraz statków rybackich eksportowanych do Danii, Niemiec i Holandii. Produkcja ta okazała się jednak nieopłacalna. Dnia 22 września 2004 roku, w związku z brakiem perspektyw prywatyzacyjnych i pogarszaniem się sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa, Sąd Rejonowy w Gdańsku podjął decyzję o wszczęciu postępowania upadłościowego. Mimo problemów finansowych i znaczącej redukcji zatrudnienia produkcja trwała nieprzerwanie. Do ostatecznej likwidacji Stoczni Tczew Sp. z o.o. doszło w 2011 roku. W dwa lata później dawną stocznię rzeczną wykupiła firma Admiral Boats S.A. z Bojana.
Przykładowe jednostki pływające produkowane przez Tczewską Stocznię Rzeczną:
- pchacze (typu Bizon, Muflon, Tur, Koziorożec, Daniel)
- pontony motorowe
- holowniki
- barki pchane
- pogłębiarki
- prom pasażerski „Motława” (na zlecenie Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku)
- modele badawczo-prototypowe
- spulchniacze hydrauliczne
- kutry hydrograficzne
- pogłębiarki ssąco-refulujące PSR-450 H i PSR-700 H
- statki rybackie (jako produkt eksportowy)
data:
lata 80. XX wieku
hasła przedmiotowe / hasła ogólne:
Tczew, hydrologia, środowisko geograficzne, rzeka, rzeki, Wisła, Dolna Wisła, flota, flota rzeczna, jednostka pływająca, jednostki pływające, gospodarka, zagadnienia gospodarcze, drogi wodne, śródlądowe drogi wodne
hasła przedmiotowe / hasła szczegółowe:
Tczew, pogłębiarka, bagrownica, pogłębiarka Tczew, stocznia, TSR, Tczewska Stocznia Rzeczna, lata 80. XX wieku
uwagi:
fotografia czarno-biała
autor zdjęcia:
Stanisław Zaczyński (1938-2023, Rokitki k. Tczewa) – fotograf, archiwista, kolekcjoner, laureat „Kociewskiego Pióra” – lokalnego wyróżnienia przyznawanego przez Towarzystwo Społeczno-Kulturalne im. Małgorzaty Hillar, Kawaler Medalu Pro Domo Trsoviensi
sygnatura:
VI4c-1094/RZS
numer albumu:
2
zbiory Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Aleksandra Skulteta w Tczewie