Tczew. Zniszczone mosty przez Wisłę. Odbudowa tczewskich mostów jesienią 1939 roku. Rozpoczęcie budowy tymczasowego przęsła kolejowego / niem. Dirschau. Die gesprengte Brücke
obiekty widoczne:
- zniszczony most drogowy (zbudowany w latach 1851–1857 jako most drogowo-kolejowy, proj. Carl Lentze)
- zniszczony most kolejowy (wybudowany w 1891 na trasie magistrali kolejowej łączącej Warszawę z Gdańskiem)
- Wisła
- wieże w stylu neogotyckim – wieże mostu kratowniczego / drogowego (wieżyczki wznoszono kolejno w latach: 1856 – na środkowym filarze, 1857 – na pierwszym i drugim filarze, 1858 – na czwartym i piątym filarze; we wnętrzu każdej z wież znajduje się kilka niewielkich pomieszczeń: przedsionek, prostokątna wnęka z wejściem na schody, sala wpisana w cylindryczną część wieży, drewniane podesty kolejnych kondygnacji)
- dwa dźwigi pływające (w tym 50-metrowy „der Lange Heinrich” – czyli „Długi Henryk” zbudowany w 1905 r. przez firmę Beckern und Keetmann z Duisburga)
- zniszczone przęsła mostowe
osoby powiązane (budowniczowie XIX-wiecznych mostów tczewskich):
- Friedrich August Stüler – XIX-wieczny architekt pruski, przewodniczący Komisji Budowy Zamków, inspektor i radca do spraw budownictwa, autor projektu tczewskich wież i portali wjazdowych
- Rudolph Eduard Schinz – szwajcarski inżynier mechanik, konstruktor mostu, autor szczegółowego opracowania konstrukcji przęseł obu mostów na Wiśle
- Carl Lentze – odpowiedzialny za koncepcję i całkowity projekt budowlany mostu kolejowo-drogowego (późniejszego mostu drogowego)
- Johann Schwedler – autor projektu tczewskiego mostu kolejowego
- Christopher Mehrtens – budowniczy tczewskiego mostu kolejowego
datowanie:
jesień 1939 [odbudowa tczewskich mostów wiślanych przez armię niemiecką]
opis fizyczny:
pocztówka czarno-biała (fotograficzna); wyd. Gerhard Witt, Graudenz [Grudziądz]
uwagi:
brak korespondencji na rewersie, brak stempli pocztowych / korespondencyjnych, brak znaczka pocztowego [karta bez obiegu pocztowego]
sygnatura:
Poczt10
zbiór T. Spionek