Tczew. Mosty przez Wisłę – wewnętrzna perspektywa (widok ukazujący konstrukcyjną bliźniaczość mostów: ta sama długość, ta sama liczba filarów, identyczna rozpiętość przęseł)
obiekty widoczne:
- Wisła
- most drogowy (zbudowany w latach 1851–1857 jako most drogowo-kolejowy, proj. Carl Lentze)
- most kolejowy (wybudowany w 1891 na trasie magistrali kolejowej łączącej Warszawę z Gdańskiem)
- wieże w stylu neogotyckim – wieże mostu kratowniczego / drogowego (wieżyczki wznoszono kolejno w latach: 1856 – na środkowym filarze, 1857 – na pierwszym i drugim filarze, 1858 – na czwartym i piątym filarze; we wnętrzu każdej z wież znajduje się kilka niewielkich pomieszczeń: przedsionek, prostokątna wnęka z wejściem na schody, sala wpisana w cylindryczną część wieży, drewniane podesty kolejnych kondygnacji)
- przęsła mostowe
- parowiec / parostatek (warto podkreślić, że w kartach pocztowych z początku wieku nierzadko retuszowano niektóre fragmenty widoku bądź nanoszono na awersy kart korespondencyjnych dodatkowe elementy zdobnicze w postaci chmur, drzew, zeppelinów, sterowców, aeroplanów, parostatków bądź innych jednostek pływających)
obiekty powiązane (niewidoczne w kadrze):
- portal mostu kratowniczego (drogowego) ozdobiony reliefami Gustawa Bläsera przedstawiającymi (w części centralnej) pruskiego króla Fryderyka Wilhelma IV
- brama wjazdowa na most kolejowy z charakterystyczną, zbliżoną do bramy wjazdowej mostu drogowego sekwencją wartowniczą
osoby powiązane:
- Friedrich August Stüler – XIX-wieczny architekt pruski, przewodniczący Komisji Budowy Zamków, inspektor i radca do spraw budownictwa, autor projektu tczewskich wież i portali wjazdowych
- Rudolph Eduard Schinz – szwajcarski inżynier mechanik, konstruktor mostu, autor szczegółowego opracowania konstrukcji przęseł obu mostów na Wiśle
- Carl Lentze – odpowiedzialny za koncepcję i całkowity projekt budowlany mostu kolejowo-drogowego (późniejszego mostu drogowego)
- Johann Schwedler – autor projektu tczewskiego mostu kolejowego
- Christopher Mehrtens – budowniczy tczewskiego mostu kolejowego
datowanie:
po 1900 roku [por. typ pocztówki pomocny w datowaniu widoku – około 1900 roku nastąpiła popularyzacja technik fotograficznych, które z czasem wyparły litografię]
opis fizyczny:
- pocztówka czarno-biała z koloryzowanym na błękit niebem; wyd. Johann Lukowski, Beuthen [Bytom] O.-S.
- na rewersie adnotacja w języku niemieckim: Nachdruck verboten [Przedruk wzbroniony]
- na odwrocie karta pocztowa wypisana odręcznie – korespondencja w języku niemieckim (dane adresata / dane korespondencyjne nieczytelne)
uwagi:
- na odwrocie stempel pocztowy / korespondencyjny Danzig [Gdańsk] z datą 16.01.1918
- brak znaczka pocztowego
- na odwrocie odręczny dopisek Feldpost [poczta polowa]
sygnatura:
Poczt4
zbiór T. Spionek