Tczew. Dawny most kolejowy / niem. Dirchau. Neue Weichselbrücke
obiekty widoczne:
- most drogowy (zbudowany w latach 1851–1857 jako most drogowo-kolejowy, proj. Carl Lentze)
- most kolejowy (wybudowany w 1891 roku na trasie magistrali kolejowej łączącej Warszawę z Gdańskiem)
- przęsła mostowe
- Wisła
- wieże w stylu neogotyckim – wieże mostu kratowniczego / drogowego (wieżyczki wznoszono kolejno w latach: 1856 – na środkowym filarze, 1857 – na pierwszym i drugim filarze, 1858 – na czwartym i piątym filarze; we wnętrzu każdej z wież znajduje się kilka niewielkich pomieszczeń: przedsionek, prostokątna wnęka z wejściem na schody, sala wpisana w cylindryczną część wieży, drewniane podesty kolejnych kondygnacji)
- portal mostu kolejowego z charakterystyczną sekwencją wartowniczą
obiekty powiązane (niewidoczne w kadrze):
- portal mostu kratowniczego (drogowego) ozdobiony reliefami Gustawa Bläsera przedstawiającymi (w części centralnej) pruskiego króla Fryderyka Wilhelma IV / w kadrze widoczna część boczna portalu
osoby powiązane:
- Friedrich August Stüler – XIX-wieczny architekt pruski, przewodniczący Komisji Budowy Zamków, inspektor i radca do spraw budownictwa, autor projektu tczewskich wież i portali wjazdowych
- Rudolph Eduard Schinz – szwajcarski inżynier mechanik, konstruktor mostu, autor szczegółowego opracowania konstrukcji przęseł obu mostów na Wiśle
- Carl Lentze – odpowiedzialny za koncepcję i całkowity projekt budowlany mostu kolejowo-drogowego (późniejszego mostu drogowego)
- Johann Schwedler – autor projektu tczewskiego mostu kolejowego
- Christopher Mehrtens – budowniczy tczewskiego mostu kolejowego
datowanie:
około 1900-1908 – por. typ pocztówki pomocny w datowaniu widoku [począwszy od 1900 roku nastąpiła popularyzacja technik fotograficznych, które z czasem wyparły litografię]
karta pocztowa wysłana w roku 1921– widok pochodzi jednak z okresu wcześniejszego [por. niemieckojęzyczny nadruk na awersie karty pocztowej]
polskojęzyczny podpis (w formie pieczątki) pochodzi z okresu międzywojennego (dodany został po roku 1920 – po formalnym przyłączeniu Tczewa do Polski)
opis fizyczny:
- pocztówka czarno-biała (fotograficzna); wyd. M.R.D. [M. Renner Dirschau]
- na rewersie karta pocztowa wypisana odręcznie – korespondencja w języku polskim datowana przez nadawcę na 2.07.1921 roku
- pocztówka adresowana do Głównego Centrum Wyszkolenia, Kobryń, Białoruś / współcześnie: Kobryń – miasto w zachodniej części Białorusi, do 1945 r. pozostające w granicach Polski
uwagi:
na odwrocie stempel pocztowy / korespondencyjny Tczew z datą 2.07.1921 orz stempel pocztowy / korespondencyjny Kobryń z datą 5.07.1921
sygnatura:
Poczt102
zbiór T. Spionek