Tczew. Dawny most kolejowy

Tczew. Dawny most kolejowy

Tczew. Dawny most kolejowy / niem. Dirchau. Neue Weichselbrücke

obiekty widoczne:

  • most drogowy (zbudowany w latach 1851–1857 jako most drogowo-kolejowy, proj. Carl Lentze)
  • most kolejowy (wybudowany w 1891 roku na trasie magistrali kolejowej łączącej Warszawę z Gdańskiem)
  • przęsła mostowe
  • Wisła
  • wieże w stylu neogotyckim – wieże mostu kratowniczego / drogowego (wieżyczki wznoszono kolejno w latach: 1856 – na środkowym filarze, 1857 – na pierwszym i drugim filarze, 1858 – na czwartym i piątym filarze; we wnętrzu każdej z wież znajduje się kilka niewielkich pomieszczeń: przedsionek, prostokątna wnęka z wejściem na schody, sala wpisana w cylindryczną część wieży, drewniane podesty kolejnych kondygnacji)
  • portal mostu kolejowego z charakterystyczną sekwencją wartowniczą

obiekty powiązane (niewidoczne w kadrze):

  • portal mostu kratowniczego (drogowego) ozdobiony reliefami Gustawa Bläsera przedstawiającymi (w części centralnej) pruskiego króla Fryderyka Wilhelma IV / w kadrze widoczna część boczna portalu

osoby powiązane:

  • Friedrich August Stüler – XIX-wieczny architekt pruski, przewodniczący Komisji Budowy Zamków, inspektor i radca do spraw budownictwa, autor projektu tczewskich wież i portali wjazdowych
  • Rudolph Eduard Schinz – szwajcarski inżynier mechanik, konstruktor mostu, autor szczegółowego opracowania konstrukcji przęseł obu mostów na Wiśle
  • Carl Lentze – odpowiedzialny za koncepcję i całkowity projekt budowlany mostu kolejowo-drogowego (późniejszego mostu drogowego)
  • Johann Schwedler – autor projektu tczewskiego mostu kolejowego
  • Christopher Mehrtens – budowniczy tczewskiego mostu kolejowego

datowanie:

około 1900-1908 – por. typ pocztówki pomocny w datowaniu widoku [począwszy od 1900 roku nastąpiła popularyzacja technik fotograficznych, które z czasem wyparły litografię]

karta pocztowa wysłana w roku 1921– widok pochodzi jednak z okresu wcześniejszego [por. niemieckojęzyczny nadruk na awersie karty pocztowej]

polskojęzyczny podpis (w formie pieczątki) pochodzi z okresu międzywojennego (dodany został po roku 1920 – po formalnym przyłączeniu Tczewa do Polski)

opis fizyczny:

  • pocztówka czarno-biała (fotograficzna); wyd. M.R.D. [M. Renner Dirschau]
  • na rewersie karta pocztowa wypisana odręcznie – korespondencja w języku polskim datowana przez nadawcę na 2.07.1921 roku
  • pocztówka adresowana do Głównego Centrum Wyszkolenia, Kobryń, Białoruś / współcześnie: Kobryń – miasto w zachodniej części Białorusi, do 1945 r. pozostające w granicach Polski

uwagi:

na odwrocie stempel pocztowy / korespondencyjny Tczew z datą 2.07.1921 orz stempel pocztowy / korespondencyjny Kobryń z datą 5.07.1921

sygnatura:

Poczt102

zbiór T. Spionek

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content