Tczew. Most drogowy. Portal mostu drogowego (kratowniczego) / niem. Dirschau. Brückenperspektive
obiekty widoczne:
- portal mostu kratowniczego (drogowego) ozdobiony reliefami Gustawa Bläsera przedstawiającymi (w części centralnej) pruskiego króla Fryderyka Wilhelma IV
- fragment tczewskiego mostu kolejowego (obiekt wybudowany w 1891 roku na trasie magistrali kolejowej łączącej Warszawę z Gdańskiem)
- most drogowy (zbudowany w latach 1851–1857 jako most drogowo-kolejowy, proj. Carl Lentze)
obiekty powiązane (niewidoczne w kadrze):
- brama wjazdowa na most kolejowy z charakterystyczną, zbliżoną do bramy wjazdowej mostu drogowego sekwencją wartowniczą
- wieże w stylu neogotyckim – wieże mostu kratowniczego / drogowego (wieżyczki wznoszono kolejno w latach: 1856 – na środkowym filarze, 1857 – na pierwszym i drugim filarze, 1858 – na czwartym i piątym filarze; we wnętrzu każdej z wież znajduje się kilka niewielkich pomieszczeń: przedsionek, prostokątna wnęka z wejściem na schody, sala wpisana w cylindryczną część wieży, drewniane podesty kolejnych kondygnacji)
osoby powiązane:
- Gustaw Bläser – niemiecki rzeźbiarz urodzony w Düsseldorfie
- Fryderyk Wilhelm IV – król pruski
- Friedrich August Stüler – XIX-wieczny architekt pruski, przewodniczący Komisji Budowy Zamków, inspektor i radca do spraw budownictwa, autor projektu tczewskich wież i portali wjazdowych,
- Rudolph Eduard Schinz – szwajcarski inżynier mechanik, konstruktor mostu / autor szczegółowego opracowania konstrukcji przęseł obu mostów na Wiśle
- Carl Lentze – odpowiedzialny za koncepcję i całkowity projekt budowlany mostu kolejowo-drogowego (późniejszego mostu drogowego)
- Johann Schwedler – autor projektu tczewskiego mostu kolejowego
- Christopher Mehrtens – budowniczy tczewskiego mostu kolejowego
datowanie:
około 1900-1908 – por. typ pocztówki pomocny w datowaniu widoku [począwszy od roku 1900 nastąpiła popularyzacja technik fotograficznych, które z czasem wyparły litografię]
por. identyczny widok: https://skarbnica.tczew.pl/1591/tczew-nowy-most-portal-mostu-kratowniczego-drogowego/
polskojęzyczny nadruk pochodzi z okresu międzywojennego (dodrukowany został po przyłączeniu Tczewa do Polski)
opis fizyczny:
- pocztówka w sepii (fotograficzna)
- na awersie dodatkowy nadruk w języku polskim: Tczew. Nowy most
uwagi:
brak korespondencji na rewersie, brak znaczka pocztowego, brak stempli pocztowych / korespondencyjnych [karta bez obiegu pocztowego]
sygnatura:
Poczt19
zbiór T. Spionek