Tczew. Mosty Tczewskie. Portal mostu kratowniczego / drogowego. Wieże mostu drogowego.

Tczew. Mosty Tczewskie. Portal mostu kratowniczego / drogowego. Wieże mostu drogowego.

Tczew. Mosty Tczewskie. Portal mostu kratowniczego / drogowego. Wieże mostu drogowego.

obiekty widoczne:

  • Wisła
  • żuraw
  • most drogowy (zbudowany w latach 1851–1857 jako most drogowo-kolejowy, proj. Carl Lentze)
  • most kolejowy (wybudowany w 1891 roku na trasie magistrali kolejowej łączącej Warszawę z Gdańskiem)
  • przęsła mostowe
  • wieże w stylu neogotyckim – wieże mostu kratowniczego / drogowego (wieżyczki wznoszono kolejno w latach: 1856 – na środkowym filarze, 1857 – na pierwszym i drugim filarze, 1858 – na czwartym i piątym filarze; we wnętrzu każdej z wież znajduje się kilka niewielkich pomieszczeń: przedsionek, prostokątna wnęka z wejściem na schody, sala wpisana w cylindryczną część wieży, drewniane podesty kolejnych kondygnacji)
  • portal mostu kratowniczego (drogowego) ozdobiony reliefami Gustawa Bläsera przedstawiającymi (w części centralnej) pruskiego króla Fryderyka Wilhelma IV

obiekty powiązane (niewidoczne w kadrze):

  • brama wjazdowa na most kolejowy z charakterystyczną, zbliżoną do bramy wjazdowej mostu drogowego sekwencją wartowniczą

osoby powiązane:

  • Friedrich August Stüler – XIX-wieczny architekt pruski, przewodniczący Komisji Budowy Zamków, inspektor i radca do spraw budownictwa, autor projektu tczewskich wież i portali wjazdowych
  • Rudolph Eduard Schinz – szwajcarski inżynier mechanik, konstruktor mostu, autor szczegółowego opracowania konstrukcji przęseł obu mostów na Wiśle
  • Carl Lentze – odpowiedzialny za koncepcję i całkowity projekt budowlany mostu kolejowo-drogowego (późniejszego mostu drogowego)
  • Johann Schwedler – autor projektu tczewskiego mostu kolejowego
  • Christopher Mehrtens – budowniczy tczewskiego mostu kolejowego

datowanie:

około 1891/1892 [po wybudowaniu tczewskiego mostu kolejowego; karta pocztowa wysłana w roku 1899 w czasach popularyzacji technik fotograficznych; w tym przypadku mamy jednak do czynienia ze starszym typem karty korespondencyjnej, tzw. pocztówką litograficzną – księżycową; pierwsze karty korespondencyjne z widokami pojawiły się około 1885 roku, przez kolejne dziesięć lat na kartach pocztowych królowały obrazy wykonane w technice litografii]

opis fizyczny:

  • pocztówka „księżycowa” / litograficzna (karta księżycowa / księżycówka – przyciemniany obraz imitujący widok nocny)
  • na awersie i rewersie karta pocztowa wypisana odręcznie – korespondencja w języku niemieckim
  • karta adresowana do Lippstadt – Westfalen / współcześnie: Lippstadt – miasto w zachodnich Niemczech, w kraju związkowym Nadrenia Północna-Westfalia, w rejencji Arnsberg)

uwagi:

na odwrocie znaczek pocztowy Reichspost oraz trzy stemple pocztowe / korespondencyjne: Dirschau [Tczew] z datą 24.08.1899, Dirschau [Tczew] z datą 24.08.1899 i Lippstadt z datą 25.08.1899

zbiór I. Dunajski

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *