Tczew. Mosty przez Wisłę – widok ogólny (most drogowy, most kolejowy) / niem. Dirschau. Neue Weichselbrücke
obiekty widoczne:
- Wisła
- most drogowy (zbudowany w latach 1851–1857 jako most drogowo-kolejowy, proj. Carl Lentze)
- most kolejowy (wybudowany w 1891 roku na trasie magistrali kolejowej łączącej Warszawę z Gdańskiem)
- wieże w stylu neogotyckim – wieże mostu kratowniczego / drogowego (wieżyczki wznoszono kolejno w latach: 1856 – na środkowym filarze, 1857 – na pierwszym i drugim filarze, 1858 – na czwartym i piątym filarze; we wnętrzu każdej z wież znajduje się kilka niewielkich pomieszczeń: przedsionek, prostokątna wnęka z wejściem na schody, sala wpisana w cylindryczną część wieży, drewniane podesty kolejnych kondygnacji)
- przęsła mostowe
- dźwig pływający (prawdopodobnie 50-metrowy „der Lange Heinrich” – czyli „Długi Henryk” zbudowany w 1905 r. przez firmę Beckern und Keetmann z Duisburga)
- jednostki pływające
osoby powiązane (budowniczowie XIX-wiecznych mostów tczewskich):
- Friedrich August Stüler – XIX-wieczny architekt pruski, przewodniczący Komisji Budowy Zamków, inspektor i radca do spraw budownictwa, autor projektu tczewskich wież i portali wjazdowych
- Rudolph Eduard Schinz – szwajcarski inżynier mechanik, konstruktor mostu, autor szczegółowego opracowania konstrukcji przęseł obu mostów na Wiśle
- Carl Lentze – odpowiedzialny za koncepcję i całkowity projekt budowlany mostu kolejowo-drogowego (późniejszego mostu drogowego)
- Johann Schwedler – autor projektu tczewskiego mostu kolejowego
- Christopher Mehrtens – budowniczy tczewskiego mostu kolejowego
datowanie:
około 1940 roku [odbudowa tczewskich mostów wiślanych przez armię niemiecką; 1 września 1939 roku saperzy z 2. Batalionu Strzelców wysadzili kilka przęseł tczewskich mostów wiślanych, armia niemiecka przystąpiła do odbudowy zniszczonych odcinków mostu kolejowego pod koniec 1939 roku, wykonano wówczas prowizoryczną konstrukcję odchyloną na północ od prawidłowej osi mostu; jednotorowy most w takiej wersji konstrukcyjnej użytkowany był zaledwie przez kilka miesięcy [do września 1940 roku]; pierwszy pociąg przejechał odbudowanym mostem kolejowym dnia 16 października 1939 roku; przy odbudowie mostu tczewskiego / mostu kolejowego zatrudnieni byli m.in. Polacy skierowani na roboty przymusowe przez Arbeitsamt – Urząd Pracy, jeńcy z Belgii (w okresie od czerwca do sierpnia 1940 roku), więźniowie tczewskich koszar (odpowiedzialni m.in. za rozbijanie bloków kamiennych oraz budowę dróg dojazdowych do tymczasowego promu); za: „Mosty Tczewskie” Łukasz Brządkowski, Przemysław Zieliński, s. 44)
opis fizyczny:
pocztówka czarno-biała (fotograficzna); wyd. Papier-Ecke A. Mainardt, Dirschau, Bahnhofstraße 31 [ulica Dworcowa]
uwagi:
brak korespondencji na rewersie, brak znaczka pocztowego, brak stempli pocztowych / korespondencyjnych [karta bez obiegu pocztowego]
sygnatura:
Poczt79
zbiór T. Spionek