Tczew. Most drogowy. W tle widoczne przęsło mostu kolejowego
obiekty widoczne:
- most drogowy w kadrze widoczny wyłącznie portal mostu drogowego (zbudowany w latach 1851–1857 jako most drogowo-kolejowy, proj. Carl Lentze)
obiekty powiązane (niewidoczne w kadrze):
- wieże w stylu neogotyckim – wieże mostu kratowniczego / drogowego (wieżyczki wznoszono kolejno w latach: 1856 – na środkowym filarze, 1857 – na pierwszym i drugim filarze, 1858 – na czwartym i piątym filarze; we wnętrzu każdej z wież znajduje się kilka niewielkich pomieszczeń: przedsionek, prostokątna wnęka z wejściem na schody, sala wpisana w cylindryczną część wieży, drewniane podesty kolejnych kondygnacji)
- portal mostu kratowniczego (drogowego) ozdobiony reliefami Gustawa Bläsera przedstawiającymi (w części centralnej) pruskiego króla Fryderyka Wilhelma IV
osoby widoczne:
- przechodnie (w tle)
osoby powiązane:
- Friedrich August Stüler – XIX-wieczny architekt pruski, przewodniczący Komisji Budowy Zamków, inspektor i radca do spraw budownictwa, autor projektu tczewskich wież i portali wjazdowych
- Rudolph Eduard Schinz – szwajcarski inżynier mechanik, konstruktor mostu / autor szczegółowego opracowania konstrukcji przęseł obu mostów na Wiśle
- Carl Lentze – odpowiedzialny za koncepcję i całkowity projekt budowlany mostu kolejowo-drogowego (późniejszego mostu drogowego)
datowanie:
około 1900-1910 – por. typ pocztówki pomocny w datowaniu widoku [popularyzacja technik fotograficznych, które z czasem wyparły litografię]; por. dodatkowo pocztówkę nr 664 – identyczny widok: https://skarbnica.tczew.pl/1911/tczew-most-drogowy-2/
opis fizyczny:
- pocztówka koloryzowana (fotograficzna); wyd. M. Renner, Dirschau [Tczew]
- na rewersie karta pocztowa wypisana odręcznie – korespondencja w języku polskim (adresat: Aleksander Narel, Białystok)
uwagi:
- na odwrocie częściowo nieczytelny stempel pocztowy Tczew (widoczna jedynie data dzienna i miesiąc: 25 stycznia)
- oderwany znaczek pocztowy
sygnatura:
Poczt91
zbiór T. Spionek