Tczew. Panorama miasta od strony południowo-zachodniej z widokiem na ulicę Zamkową i mosty tczewskie / niem. Dirschau. Blick auf die Weichsel und Weichselbrücke
obiekty widoczne:
- most drogowy (zbudowany w latach 1851–1857 jako most drogowo-kolejowy, proj. Carl Lentze)
- most kolejowy (wybudowany w 1891 na trasie magistrali kolejowej łączącej Warszawę z Gdańskiem)
- wieże w stylu neogotyckim – wieże mostu kratowniczego / drogowego (wieżyczki wznoszono kolejno w latach: 1856 – na środkowym filarze, 1857 – na pierwszym i drugim filarze, 1858 – na czwartym i piątym filarze; we wnętrzu każdej z wież znajduje się kilka niewielkich pomieszczeń: przedsionek, prostokątna wnęka z wejściem na schody, sala wpisana w cylindryczną część wieży, drewniane podesty kolejnych kondygnacji)
- portal mostu kratowniczego / drogowego ozdobiony reliefami Gustawa Bläsera przedstawiającymi, w części centralnej, pruskiego króla Fryderyka Wilhelma IV
- portal mostu kolejowego z charakterystyczną, zbliżoną do bramy wjazdowej mostu drogowego, sekwencją wartowniczą
- Wisła
- kamienica przy ul. Zamkowej 13 z przełomu XIX i XX wieku należąca do G. Wilkego – właściciela tartaku parowego znajdującego się na terenach nadrzecznych od 1881 roku / niem. Dampf Schneidemühle Wilke
- kamienica przy ul. Zamkowej 16 (czas powstania obiektu: 1907 rok ; w parterowej części budynku mieściły się pierwotnie pomieszczenia sklepowe)
- tartak parowy znajdujący się na terenach nadrzecznych od 1881 roku – niem. Dampf Schneidemühle Wilke (obiekt należący do G. Wilkego – właściciela kamienicy przy ob. ul. Zamkowej 13)
- przystań do przeładunku drewna (zniszczona przez powódź w 1924 roku)
osoby powiązane:
- G. Wilke – właściciel tartaku parowego znajdującego się na terenach nadrzecznych od 1881 roku (niem. Dampf Schneidemühle Wilke)
- Friedrich August Stüler – XIX-wieczny architekt pruski, przewodniczący Komisji Budowy Zamków, inspektor i radca do spraw budownictwa, autor projektu tczewskich wież i portali wjazdowych
- Rudolph Eduard Schinz – szwajcarski inżynier mechanik, konstruktor mostu, autor szczegółowego opracowania konstrukcji przęseł obu mostów na Wiśle
- Carl Lentze – odpowiedzialny za koncepcję i całkowity projekt budowlany mostu kolejowo-drogowego (późniejszego mostu drogowego)
- Johann Schwedler – autor projektu tczewskiego mostu kolejowego
- Christopher Mehrtens – budowniczy tczewskiego mostu kolejowego
datowanie:
1907 rok [po wybudowaniu kamienicy przy ulicy Zamkowej 16; przed wysłaniem karty korespondencyjnej]
opis fizyczny:
- pocztówka czarno-biała (fotograficzna) ; wyd. Reinicke & Rubin, Magdeburg 1906
- na awersie i rewersie karta pocztowa wypisana odręcznie – korespondencja w języku niemieckim (adresowana do Berlina / Beusselstraße 18)
uwagi:
na odwrocie znaczek pocztowy Deutsches Reich oraz stempel pocztowy / korespondencyjny Dirschau [Tczew] z datą 22.07.1907
sygnatura:
Poczt561
zbiór Ireneusz Dunajski