Tczew. Panorama miasta od strony południowo-zachodniej

Tczew. Panorama miasta od strony południowo-zachodniej

Tczew. Panorama miasta od strony południowo-zachodniej z widokiem na ulicę Zamkową i mosty tczewskie / niem. Dirschau. Blick auf die Weichsel und Weichselbrücke

obiekty widoczne:

  • most drogowy (zbudowany w latach 1851–1857 jako most drogowo-kolejowy, proj. Carl Lentze)
  • most kolejowy (wybudowany w 1891 na trasie magistrali kolejowej łączącej Warszawę z Gdańskiem)
  • wieże w stylu neogotyckim – wieże mostu kratowniczego / drogowego (wieżyczki wznoszono kolejno w latach: 1856 – na środkowym filarze, 1857 – na pierwszym i drugim filarze, 1858 – na czwartym i piątym filarze; we wnętrzu każdej z wież znajduje się kilka niewielkich pomieszczeń: przedsionek, prostokątna wnęka z wejściem na schody, sala wpisana w cylindryczną część wieży, drewniane podesty kolejnych kondygnacji)
  • portal mostu kratowniczego / drogowego ozdobiony reliefami Gustawa Bläsera przedstawiającymi, w części centralnej, pruskiego króla Fryderyka Wilhelma IV
  • portal mostu kolejowego z charakterystyczną, zbliżoną do bramy wjazdowej mostu drogowego, sekwencją wartowniczą
  • Wisła
  • kamienica przy ul. Zamkowej 13 z przełomu XIX i XX wieku należąca do G. Wilkego – właściciela tartaku parowego znajdującego się na terenach nadrzecznych od 1881 roku / niem. Dampf Schneidemühle Wilke
  • kamienica przy ul. Zamkowej 16 (czas powstania obiektu: 1907 rok ; w parterowej części budynku mieściły się pierwotnie pomieszczenia sklepowe)
  • tartak parowy znajdujący się na terenach nadrzecznych od 1881 roku – niem. Dampf Schneidemühle Wilke (obiekt należący do G. Wilkego – właściciela kamienicy przy ob. ul. Zamkowej 13)
  • przystań do przeładunku drewna (zniszczona przez powódź w 1924 roku)

osoby powiązane:

  • G. Wilke – właściciel tartaku parowego znajdującego się na terenach nadrzecznych od 1881 roku (niem. Dampf Schneidemühle Wilke)
  • Friedrich August Stüler – XIX-wieczny architekt pruski, przewodniczący Komisji Budowy Zamków, inspektor i radca do spraw budownictwa, autor projektu tczewskich wież i portali wjazdowych
  • Rudolph Eduard Schinz – szwajcarski inżynier mechanik, konstruktor mostu, autor szczegółowego opracowania konstrukcji przęseł obu mostów na Wiśle
  • Carl Lentze – odpowiedzialny za koncepcję i całkowity projekt budowlany mostu kolejowo-drogowego (późniejszego mostu drogowego)
  • Johann Schwedler – autor projektu tczewskiego mostu kolejowego
  • Christopher Mehrtens – budowniczy tczewskiego mostu kolejowego

datowanie:

1907 rok [po wybudowaniu kamienicy przy ulicy Zamkowej 16; przed wysłaniem karty korespondencyjnej]

opis fizyczny:

  • pocztówka czarno-biała (fotograficzna) ; wyd. Reinicke & Rubin, Magdeburg 1906
  • na awersie i rewersie karta pocztowa wypisana odręcznie – korespondencja w języku niemieckim (adresowana do Berlina / Beusselstraße 18)

uwagi:

na odwrocie znaczek pocztowy Deutsches Reich oraz stempel pocztowy / korespondencyjny Dirschau [Tczew] z datą 22.07.1907

sygnatura:

Poczt561

zbiór Ireneusz Dunajski

Skip to content