Tczew. Mosty przez Wisłę i dawny dworzec / tak zwana strona gdańska

Tczew. Mosty przez Wisłę i dawny dworzec / tak zwana strona gdańska

Tczew. Dawny dworzec – tak zwana strona gdańska / niem. Dirschau. Bahnhof mit Betriebsamt

obiekty widoczne:

  • tczewski dworzec kolejowy (tak zwana strona gdańska)
  • budynek dawnego dworca kolejowego (tczewski budynek dworcowy, znajdujący się pomiędzy dwiema liniami kolejowymi łączącymi Tczew z Gdańskiem i Tczew z Bydgoszczą wybudowany został w latach 1856-1857 według projektu Friedricha Augusta Stülera; obiekt wzniesiono w tym samym czasie co wieże i portale tczewskich mostów; dawny gmach dworca kolejowego zachwycił przebywającą w Tczewie, w sierpniu 1858 roku, Jadwigę Łuszczewską-Deotymę, w tekście wspomnieniowym zatytułowanym Wycieczka do Gdańska. Czczewo autorka „Panienki z okienka” pisała: Jest to prawdziwy wzór architektury dziewiętnastego wieku, utwór z samego żelaza i kryształu, najtrwalsze z najtrwalszych, połączenie dziwne a pociągające (…) Najpierw wchodzisz do sali z trzech stron wyłożonej zwierciadłami, z czwartej ogromna oszklona ściana przedziela ją od drugiej sali półkolistej; ta cała jest ulana ze szkła, oprawionego w sieć żelaznych słupów, wiotkich i powikłanych, jakby gałązki rozłożystych drzew. Kierunek budowy tak zwrócony, iż gdziekolwiek staniesz, na wskroś wszystkich ścian, jak jedno okno, widzisz cały most.)
  • wieże w stylu neogotyckim / wieże mostu drogowego – widoczne w tle (wieżyczki wznoszono kolejno w latach: 1856 – na środkowym filarze, 1857 – na pierwszym i drugim filarze, 1858 – na czwartym i piątym filarze; we wnętrzu każdej z wież znajduje się kilka niewielkich pomieszczeń: przedsionek, prostokątna wnęka z wejściem na schody, sala wpisana w cylindryczną część wieży, drewniane podesty kolejnych kondygnacji)
  • linia kolejowa łącząca Tczew z Gdańskiem
  • pozostałe zabudowania dworcowe
  • tory kolejowe
  • pociąg
  • peron
  • budynek przy ulicy 1-go Maja 20 / zgodnie z obowiązującym współcześnie nazewnictwem i obowiązującą współcześnie numeracją (czas powstania: 1932 rok; pierwotnie: obiekt biurowy, budynek dyrekcji stacji, później siedziba tczewskiego Obwodu Lecznictwa Kolejowego )

obiekty powiązane (w kadrze widoczny zarys obiektów):

  • most drogowy (zbudowany w latach 1851–1857 jako most drogowo-kolejowy, proj. Carl Lentze)
  • most kolejowy (wybudowany w 1891 roku na trasie magistrali kolejowej łączącej Warszawę z Gdańskiem)

osoby powiązane:

  • Friedrich August Stüler – XIX-wieczny architekt pruski, przewodniczący Komisji Budowy Zamków, inspektor i radca do spraw budownictwa, autor projektu tczewskich wież i portali wjazdowych
  • Rudolph Eduard Schinz – szwajcarski inżynier mechanik, konstruktor mostu, autor szczegółowego opracowania konstrukcji przęseł obu mostów na Wiśle
  • Carl Lentze – odpowiedzialny za koncepcję i całkowity projekt budowlany mostu kolejowo-drogowego (późniejszego mostu drogowego)
  • Johann Schwedler – autor projektu tczewskiego mostu kolejowego
  • Christopher Mehrtens – budowniczy tczewskiego mostu kolejowego

datowanie:

po 1932 roku [po wybudowaniu okazałego obiektu przy ulicy 1-go Maja 20 / zgodnie z obowiązującym współcześnie nazewnictwem i obowiązującą współcześnie numeracją]

opis fizyczny:

pocztówka czarno-biała (fotograficzna); wyd. Papier-Ecke A. Mainardt, Dirschau, Bahnhofstraße 31 [dawna ulica Dworcowa]

uwagi:

brak korespondencji na rewersie, brak znaczka pocztowego, brak stempli pocztowych / korespondencyjnych

zbiór I. Dunajski

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *