Tczew. Mosty przez Wisłę. Dawny dworzec kolejowy
obiekty widoczne:
- tczewski dworzec kolejowy (tak zwana strona bydgoska)
- portal mostu kratowniczego (drogowego) ozdobiony reliefami Gustawa Bläsera przedstawiającymi (w części centralnej) pruskiego króla Fryderyka Wilhelma IV
- brama wjazdowa na most kolejowy z charakterystyczną, zbliżoną do portalu mostu kratowniczego, sekwencją wartowniczą
- most drogowy (zbudowany w latach 1851–1857 jako most drogowo-kolejowy, proj. Carl Lentze)
- most kolejowy (wybudowany w 1891 roku na trasie magistrali kolejowej łączącej Warszawę z Gdańskiem)
- wieże w stylu neogotyckim – wieże mostu kratowniczego / drogowego (wieżyczki wznoszono kolejno w latach: 1856 – na środkowym filarze, 1857 – na pierwszym i drugim filarze, 1858 – na czwartym i piątym filarze; we wnętrzu każdej z wież znajduje się kilka niewielkich pomieszczeń: przedsionek, prostokątna wnęka z wejściem na schody, sala wpisana w cylindryczną część wieży, drewniane podesty kolejnych kondygnacji)
- budynek przy obecnej ulicy 1 Maja 10 – okazały budynek poczty dworcowej i urzędu telegraficznego elewacją południową przylegający do peronu bydgoskiego (czas powstania obiektu: około 1865 roku ; budynek przebudowany około 1910 roku)
- pozostałe zabudowania dworcowe
- peron
- tory kolejowe (linia łącząca Tczew z Bydgoszczą)
- pociągi
obiekty powiązane (niewidoczne w kadrze):
- budynek dawnego dworca kolejowego – obiekt niewidoczny w kadrze (tczewski budynek dworcowy, znajdujący się pomiędzy dwiema liniami kolejowymi łączącymi Tczew z Gdańskiem i Tczew z Bydgoszczą wybudowany został w latach 1856-1857 według projektu Friedricha Augusta Stülera; obiekt wzniesiono w tym samym czasie co wieże i portale tczewskich mostów; dawny gmach dworca kolejowego zachwycił przebywającą w Tczewie, w sierpniu 1858 roku, Jadwigę Łuszczewską-Deotymę, w tekście wspomnieniowym zatytułowanym Wycieczka do Gdańska. Czczewo autorka „Panienki z okienka” pisała: Jest to prawdziwy wzór architektury dziewiętnastego wieku, utwór z samego żelaza i kryształu, najtrwalsze z najtrwalszych, połączenie dziwne a pociągające (…) Najpierw wchodzisz do sali z trzech stron wyłożonej zwierciadłami, z czwartej ogromna oszklona ściana przedziela ją od drugiej sali półkolistej; ta cała jest ulana ze szkła, oprawionego w sieć żelaznych słupów, wiotkich i powikłanych, jakby gałązki rozłożystych drzew. Kierunek budowy tak zwrócony, iż gdziekolwiek staniesz, na wskroś wszystkich ścian, jak jedno okno, widzisz cały most.)
osoby powiązane:
- Friedrich August Stüler – XIX-wieczny architekt pruski, przewodniczący Komisji Budowy Zamków, inspektor i radca do spraw budownictwa, autor projektu tczewskich wież i portali wjazdowych
- Rudolph Eduard Schinz – szwajcarski inżynier mechanik, konstruktor mostu, autor szczegółowego opracowania konstrukcji przęseł obu mostów na Wiśle
- Carl Lentze – odpowiedzialny za koncepcję i całkowity projekt budowlany mostu kolejowo-drogowego (późniejszego mostu drogowego)
- Johann Schwedler – autor projektu tczewskiego mostu kolejowego
- Christopher Mehrtens – budowniczy tczewskiego mostu kolejowego
datowanie:
1900-1908 – por. typ pocztówki [popularyzacja technik fotograficznych, które z czasem wyparły litografię]
korespondencja, polskojęzyczny nadruk na awersie karty pocztowej, znaczek Poczta Polska pochodzą z okresu międzywojennego
opis fizyczny:
- pocztówka czarno-biała
- na odwrocie karta pocztowa wypisana odręcznie – korespondencja w języku polskim datowana przez nadawcę na 16 marca 1928 roku (adresat: Lusia Szusterowska / Warszawa)
- podpis niemieckojęzyczny zadrukowany
- na awersie dodatkowy nadruk w języku polskim: „Tczew. Dworzec i mosty przez Wisłę”
uwagi:
- na odwrocie znaczek Poczta Polska o nominale 15 gr
- na odwrocie stempel pocztowy / korespondencyjny Tczew z datą 17.03.1928
- na odwrocie odręczna notatka o następującej treści: „Tczew na dworcu przed rewizją celną”
sygnatura:
Poczt150
zbiór T. Spionek