Tczew. Mosty Tczewskie. Budowa konstrukcji tymczasowego przęsła mostu kolejowego

Tczew. Mosty Tczewskie. Budowa konstrukcji tymczasowego przęsła mostu kolejowego

Tczew. Mosty Tczewskie. Budowa konstrukcji tymczasowego przęsła mostu kolejowego / niem. Dirschau. Zerstörte Brücken

obiekty widoczne:

  • Wisła
  • fragment prowizorycznego mostu kolejowego odbudowywanego przez armię niemiecką (1 września 1939 roku saperzy z 2. Batalionu Strzelców wysadzili kilka przęseł tczewskich mostów wiślanych, armia niemiecka przystąpiła do odbudowy zniszczonych odcinków mostu kolejowego pod koniec 1939 roku, wykonano wówczas prowizoryczną konstrukcję odchyloną na północ od prawidłowej osi mostu; jednotorowy most w takiej wersji konstrukcyjnej użytkowany był zaledwie przez kilka miesięcy [do września 1940 roku]; pierwszy pociąg przejechał odbudowanym mostem kolejowym dnia 16 października 1939; przy odbudowie mostu tczewskiego / mostu kolejowego zatrudnieni byli m.in. Polacy skierowani na roboty przymusowe przez Arbeitsamt – Urząd Pracy, jeńcy z Belgii (w okresie od czerwca do sierpnia 1940 roku), więźniowie tczewskich koszar (odpowiedzialni m.in. za rozbijanie bloków kamiennych oraz budowę dróg dojazdowych do tymczasowego promu); za: „Mosty Tczewskie” Łukasz Brządkowski, Przemysław Zieliński, s. 44)
  • fragment tczewskiego mostu drogowego (obiekt zbudowany w latach 1851–1857 jako most drogowo-kolejowy, proj. Carl Lentze)
  • wieże w stylu neogotyckim – wieże mostu kratowniczego / drogowego (wieżyczki wznoszono kolejno w latach: 1856 – na środkowym filarze, 1857 – na pierwszym i drugim filarze, 1858 – na czwartym i piątym filarze; we wnętrzu każdej z wież znajduje się kilka niewielkich pomieszczeń: przedsionek, prostokątna wnęka z wejściem na schody, sala wpisana w cylindryczną część wieży, drewniane podesty kolejnych kondygnacji)
  • jednostki pływające
  • dźwig pływający (prawdopodobnie 50-metrowy „der Lange Heinrich” – czyli „Długi Henryk” zbudowany w 1905 r. przez firmę Beckern und Keetmann z Duisburga)
  • rusztowania

wydarzenia powiązane (II wojna światowa / 1 września 1939 roku):

  • wysadzenie przyczółka mostowego i dawnej bramy wjazdowej od strony Lisewa (około godziny 6:10)
  • wysadzenie tczewskiego przyczółka mostowego oraz filaru w nurcie rzeki Wisły (około godziny: 6:40)

osoby powiązane (osoby odpowiedzialne za akcję wysadzenia tczewskich mostów wiślanych):

  • podporucznik Norbert Juchtman – żołnierz / porucznik bezpośrednio odpowiedzialny za akcję wysadzenia mostów tczewskich
  • major Jan Guderski – żołnierz / major bezpośrednio odpowiedzialny za akcję wysadzenia mostów tczewskich
  • ppłk. Stanisław Janik – dowódca tczewskiego 2. Batalionu Strzelców oraz Oddziału Wydzielonego „Tczew”

datowanie:

wrzesień / październik 1939 rok

opis fizyczny:

pocztówka czarno-biała (fotograficzna); wyd. Deutsche Zeitung, Dirschau [Tczew] ; fot. Krauskopf, Königsberg [Królewiec, Kaliningrad]

uwagi:

brak korespondencji na rewersie, brak znaczka pocztowego, brak stempli pocztowych / korespondencyjnych [karta bez obiegu pocztowego]

sygnatura:

poczt879

zbiór Ireneusz Dunajski

Skip to content