Tczew. Most drogowy. Most kolejowy. Statek na Wiśle

Tczew. Most drogowy. Most kolejowy. Statek na Wiśle

Tczew. Most drogowy. Most kolejowy. Statek na Wiśle / niem. Dirschau. Die beiden Weichselbrücken

obiekty widoczne:

  • Wisła
  • statek na Wiśle [statek / lodołamacz zbudowany w roku 1884 w stoczni Danziger Schiffswerft & Kesselschmiede Feliks Devrient w Gdańsku dla pruskiej administracji wodno–żeglugowej rzeki Wisły; kolejno nadawano mu nazwy „FERSE”, „MARDER”, „KUNA„; wycofany z eksploatacji w latach 60. XX wieku; obecnie pływa jako statek muzealno-szkoleniowy)
  • parostatek / parowiec (na drugim planie)
  • most drogowy (zbudowany w latach 1851–1857 jako most drogowo-kolejowy, proj. Carl Lentze)
  • most kolejowy (wybudowany w 1891 roku na trasie magistrali kolejowej łączącej Warszawę z Gdańskiem)
  • przęsła mostowe
  • wieże w stylu neogotyckim – wieże mostu kratowniczego / drogowego (wieżyczki wznoszono kolejno w latach: 1856 – na środkowym filarze, 1857 – na pierwszym i drugim filarze, 1858 – na czwartym i piątym filarze; we wnętrzu każdej z wież znajduje się kilka niewielkich pomieszczeń: przedsionek, prostokątna wnęka z wejściem na schody, sala wpisana w cylindryczną część wieży, drewniane podesty kolejnych kondygnacji)
  • brama wjazdowa na most kolejowy z charakterystyczną, zbliżoną do bramy wjazdowej mostu drogowego sekwencją wartowniczą (obiekt widoczny w tle)
  • portal mostu drogowego/kratowniczego (w kadrze widoczny fragment obiektu)
  • pruska bandera / flaga Prus (czarny orzeł na białym tle)

osoby powiązane:

  • Friedrich August Stüler – XIX-wieczny architekt pruski, przewodniczący Komisji Budowy Zamków, inspektor i radca do spraw budownictwa, autor projektu tczewskich wież i portali wjazdowych
  • Rudolph Eduard Schinz – szwajcarski inżynier mechanik, konstruktor mostu, autor szczegółowego opracowania konstrukcji przęseł obu mostów na Wiśle
  • Carl Lentze – odpowiedzialny za koncepcję i całkowity projekt budowlany mostu kolejowo-drogowego (późniejszego mostu drogowego)
  • Johann Schwedler – autor projektu tczewskiego mostu kolejowego
  • Christopher Mehrtens – budowniczy tczewskiego mostu kolejowego

osoby widoczne:

  • pracownicy pruskiej administracji wodno-żeglugowej

datowanie:

1900 [por. typ pocztówki pomocny w datowaniu widoku: 1900 rok – popularyzacja technik fotograficznych, które z czasem wyparły litografię] – 1919/1920 [por. napisy niemieckie widoczne na awersie karty pocztowej]

opis fizyczny:

pocztówka czarno-biała (fotograficzna)

uwagi:

brak korespondencji na rewersie, brak stempli pocztowych / korespondencyjnych, brak znaczka pocztowego [karta bez obiegu pocztowego]

zbiór T. Spionek

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *