Tczew. Most drogowy. Most kolejowy. Statek na Wiśle / niem. Dirschau. Die beiden Weichselbrücken
obiekty widoczne:
- Wisła
- statek na Wiśle [statek / lodołamacz zbudowany w roku 1884 w stoczni Danziger Schiffswerft & Kesselschmiede Feliks Devrient w Gdańsku dla pruskiej administracji wodno–żeglugowej rzeki Wisły; kolejno nadawano mu nazwy „FERSE”, „MARDER”, „KUNA„; wycofany z eksploatacji w latach 60. XX wieku; obecnie pływa jako statek muzealno-szkoleniowy)
- parostatek / parowiec (na drugim planie)
- most drogowy (zbudowany w latach 1851–1857 jako most drogowo-kolejowy, proj. Carl Lentze)
- most kolejowy (wybudowany w 1891 roku na trasie magistrali kolejowej łączącej Warszawę z Gdańskiem)
- przęsła mostowe
- wieże w stylu neogotyckim – wieże mostu kratowniczego / drogowego (wieżyczki wznoszono kolejno w latach: 1856 – na środkowym filarze, 1857 – na pierwszym i drugim filarze, 1858 – na czwartym i piątym filarze; we wnętrzu każdej z wież znajduje się kilka niewielkich pomieszczeń: przedsionek, prostokątna wnęka z wejściem na schody, sala wpisana w cylindryczną część wieży, drewniane podesty kolejnych kondygnacji)
- brama wjazdowa na most kolejowy z charakterystyczną, zbliżoną do bramy wjazdowej mostu drogowego sekwencją wartowniczą (obiekt widoczny w tle)
- portal mostu drogowego/kratowniczego (w kadrze widoczny fragment obiektu)
- pruska bandera / flaga Prus (czarny orzeł na białym tle)
osoby powiązane:
- Friedrich August Stüler – XIX-wieczny architekt pruski, przewodniczący Komisji Budowy Zamków, inspektor i radca do spraw budownictwa, autor projektu tczewskich wież i portali wjazdowych
- Rudolph Eduard Schinz – szwajcarski inżynier mechanik, konstruktor mostu, autor szczegółowego opracowania konstrukcji przęseł obu mostów na Wiśle
- Carl Lentze – odpowiedzialny za koncepcję i całkowity projekt budowlany mostu kolejowo-drogowego (późniejszego mostu drogowego)
- Johann Schwedler – autor projektu tczewskiego mostu kolejowego
- Christopher Mehrtens – budowniczy tczewskiego mostu kolejowego
osoby widoczne:
- pracownicy pruskiej administracji wodno-żeglugowej
datowanie:
1900 [por. typ pocztówki pomocny w datowaniu widoku: 1900 rok – popularyzacja technik fotograficznych, które z czasem wyparły litografię] – 1919/1920 [por. napisy niemieckie widoczne na awersie karty pocztowej]
opis fizyczny:
pocztówka czarno-biała (fotograficzna)
uwagi:
brak korespondencji na rewersie, brak stempli pocztowych / korespondencyjnych, brak znaczka pocztowego [karta bez obiegu pocztowego]
sygnatura:
Poczt105
zbiór T. Spionek