Tczew. Prowizoryczny most kolejowy odbudowany przez armię niemiecką

Tczew. Prowizoryczny most kolejowy odbudowany przez armię niemiecką

Tczew. Prowizoryczny most kolejowy odbudowany przez armię niemiecką / niem. Dirschau. Neue Eisenbahnbrücke

obiekty widoczne:

  • Wisła
  • prowizoryczny most kolejowy odbudowywany przez armię niemiecką (1 września 1939 roku saperzy z 2. Batalionu Strzelców wysadzili kilka przęseł tczewskich mostów wiślanych, armia niemiecka przystąpiła do odbudowy zniszczonych odcinków mostu kolejowego pod koniec 1939 roku, wykonano wówczas prowizoryczną konstrukcję odchyloną na północ od prawidłowej osi mostu; jednotorowy most w takiej wersji konstrukcyjnej użytkowany był zaledwie przez kilka miesięcy [do września 1940 roku]; pierwszy pociąg przejechał odbudowanym mostem kolejowym dnia 16 października 1939; przy odbudowie mostu tczewskiego / mostu kolejowego zatrudnieni byli m.in. Polacy skierowani na roboty przymusowe przez Arbeitsamt – Urząd Pracy, jeńcy z Belgii (w okresie od czerwca do sierpnia 1940 roku), a także więźniowie tczewskich koszar (odpowiedzialni m.in. za rozbijanie bloków kamiennych oraz budowę dróg dojazdowych do tymczasowego promu); za: „Mosty Tczewskie” Łukasz Brządkowski, Przemysław Zieliński, s. 44)
  • lokomotywa opatrzona symbolem 03 039
  • przęsła mostowe
  • zniszczony most drogowy – widoczny w tle (zbudowany w latach 1851–1857 jako most drogowo-kolejowy, proj. Carl Lentze)
  • wieże w stylu neogotyckim – wieże mostu kratowniczego / drogowego (wieżyczki wznoszono kolejno w latach: 1856 – na środkowym filarze, 1857 – na pierwszym i drugim filarze, 1858 – na czwartym i piątym filarze; we wnętrzu każdej z wież znajduje się kilka niewielkich pomieszczeń: przedsionek, prostokątna wnęka z wejściem na schody, sala wpisana w cylindryczną część wieży, drewniane podesty kolejnych kondygnacji)

wydarzenia powiązane:

  • oficjalne otwarcie prowizorycznego mostu kolejowego (16 października 1939 roku)

osoby powiązane (osoby uczestniczące w oficjalnym otwarciu prowizorycznego mostu kolejowego odbudowanego przez armię niemiecką):

  • Albert Forster – namiestnik Okręgu Rzeszy Gdańsk – Prusy Zachodnie, obecny podczas przejazdu pociągu relacji Królewiec – Berlin (chodzi o przejazd odbudowanym przez armię niemiecką prowizorycznym mostem kolejowym dnia 16 października 1939 roku)
  • gen. Fedor von Bock – dowódca grupy Armii „Nord”, obecny podczas przejazdu pociągu relacji Królewiec – Berlin (chodzi o przejazd odbudowanym przez armię niemiecką prowizorycznym mostem kolejowym dnia 16 października 1939 roku)
  • Julius Dorpmüller – minister transportu III Rzeszy, obecny podczas przejazdu pociągu relacji Królewiec – Berlin (chodzi o przejazd odbudowanym przez armię niemiecką prowizorycznym mostem kolejowym dnia 16 października 1939 roku)
  • Walther von Brauchitsch – naczelny dowódca niemieckich wojsk lądowych

datowanie:

wrzesień / październik 1939

opis fizyczny:

pocztówka w sepii (fotograficzna); fot. Krauskopf Königsberg Pr. [Królewiec, Kaliningrad]

uwagi:

brak korespondencji na rewersie, brak stempli pocztowych / korespondencyjnych, brak znaczka pocztowego [karta bez obiegu pocztowego]

sygnatura:

Poczt307

zbiór S. Zaczyński

Skip to content