Tczew. Mosty przez Wisłę 784 m długości (dawny most drogowy, dawny most kolejowy) / wewnętrzna perspektywa

Tczew. Mosty przez Wisłę 784 m długości (dawny most drogowy, dawny most kolejowy) / wewnętrzna perspektywa

Tczew. Mosty przez Wisłę 784 m długości (dawny most drogowy, dawny most kolejowy) – wewnętrzna perspektywa / niem. Dirschau. Alte und neue Weichselbrücke 784 m lang

obiekty widoczne:

  • mosty wiślane – wewnętrzna perspektywa (widok ukazujący konstrukcyjną bliźniaczość mostów: ta sama długość, ta sama liczba filarów, identyczna rozpiętość przęseł)
  • most drogowy (zbudowany w latach 1851–1857 jako most drogowo-kolejowy, proj. Carl Lentze)
  • most kolejowy (wybudowany w 1891 na trasie magistrali kolejowej łączącej Warszawę z Gdańskiem)
  • wieże w stylu neogotyckim – wieże mostu kratowniczego / drogowego (wieżyczki wznoszono kolejno w latach: 1856 – na środkowym filarze, 1857 – na pierwszym i drugim filarze, 1858 – na czwartym i piątym filarze; we wnętrzu każdej z wież znajduje się kilka niewielkich pomieszczeń: przedsionek, prostokątna wnęka z wejściem na schody, sala wpisana w cylindryczną część wieży, drewniane podesty kolejnych kondygnacji)
  • przęsła mostowe

obiekty powiązane (niewidoczne w kadrze):

  • portal mostu kratowniczego (drogowego) ozdobiony reliefami Gustawa Bläsera przedstawiającymi (w części centralnej) pruskiego króla Fryderyka Wilhelma IV
  • brama wjazdowa na most kolejowy z charakterystyczną, zbliżoną do bramy wjazdowej mostu drogowego sekwencją wartowniczą

osoby powiązane:

  • Friedrich August Stüler – XIX-wieczny architekt pruski, przewodniczący Komisji Budowy Zamków, inspektor i radca do spraw budownictwa, autor projektu tczewskich wież i portali wjazdowych
  • Rudolph Eduard Schinz – szwajcarski inżynier mechanik, konstruktor mostu, autor szczegółowego opracowania konstrukcji przęseł obu mostów na Wiśle
  • Carl Lentze – odpowiedzialny za koncepcję i całkowity projekt budowlany mostu kolejowo-drogowego (późniejszego mostu drogowego)
  • Johann Schwedler – autor projektu tczewskiego mostu kolejowego
  • Christopher Mehrtens – budowniczy tczewskiego mostu kolejowego

datowanie:

około 1900-1906 [przed wysłaniem karty pocztowej]; por. dodatkowo typ pocztówki pomocny w datowaniu widoku [od roku 1900 nastąpiła popularyzacja technik fotograficznych, które z czasem wyparły litografię]

opis fizyczny:

  • pocztówka koloryzowana (fotograficzna); wyd. M.R.D. [M. Renner Dirschau]
  • na awersie i rewersie karta pocztowa wypisana odręcznie – korespondencja w języku niemieckim (adresat: Johann Romer)
  • karta pocztowa adresowana do Blaichach / współcześnie: Blaichach – miejscowość i gmina w południowych Niemczech, w kraju związkowym Bawaria, w rejencji Szwabia)

uwagi:

  • na odwrocie znaczek pocztowy Deutsches Reich oraz dwa stemple pocztowe / korespondencyjne: Blaichach (na stemplu widoczny rok: 1907) i Süßen [współcześnie: miasto w Niemczech, w kraju związkowym Badenia-Wirtembergia, w rejencji Stuttgart] z datą 20.07.1907
  • na rewersie określenie „karta korespondencyjna” w dwóch językach (język niemiecki, język francuski)
  • na rewersie sformułowanie „Światowy Związek Pocztowy” w dwóch językach (język francuski, język niemiecki)

zbiór I. Dunajski

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *