Tczew. Gmach dawnego dworca kolejowego. Elewacja frontowa. Przełom lat 20. i 30. XX wieku

Tczew. Gmach dawnego dworca kolejowego. Elewacja frontowa. Przełom lat 20. i 30. XX wieku

miejscowość:

Tczew

obiekty widoczne:

  • dworzec kolejowy, tzw. stary dworzec, niem. Bahnhof [teren dzisiejszej ulicy 1 Maja]
    (czas powstania obiektu: lata 1856-1857, proj. Friedrich August Stüler; zniszczenia spowodowane bombardowaniami: lata 1939-1945 [budynek uległ uszkodzeniu dwukrotnie: 1 września 1939 roku oraz w dniach 20-22 lutego 1945 roku]; pożar: marzec 1945 roku; rozbiórka: połowa lat 50. XX wieku [około 1955 roku])
    o budynku dworcowym:
    „Pierwsza stacja kolejowa w Tczewie powstała w miejscu, gdzie pierwotnie znajdowało się historyczne wzgórze Zamayte, otoczone zakolem zbudowanego w połowie XIV wieku Kanału Młyńskiego. (…) Dworzec położony był w pobliżu Wisły, na osi mostu, pomiędzy dwiema linia kolejowymi – bydgoską i gdańską. Takie położenie stacji podyktowane było przebiegiem Kolei Wschodniej z Berlina do Królewca (…) Do dworca prowadziła obsadzona drzewami aleja będąca przedłużeniem nowej drogi z Tczewa do Gdańska. W przedniej części budynku znajdowały się pomieszczenia poczty i spedycji oraz kasy biletowe, a poprzeczny korytarz zapewniał komunikację między peronami. Tylną część obiektu zajmowały jasne i obszerne poczekalnie dla podróżnych oraz zaplecze restauracyjne. Za poczekalnią wspólną, zwaną także poczekalnią III klasy, znajdowała się, oddzielona od niej szklaną ścianą poczekalnia I i II klasy z salonem dla dam oraz salonem królewskim (…) Z sali tej (…), zakończonej półokrągłą, przeszkloną ścianą, rozpościerał się panoramiczny widok na most i Wisłę.”
    / za: Dawny Tczew: ludzie, miejsca, wydarzenia: praca zbiorowa, pod red. Łukasza Brządkowskiego i Przemysława Zielińskiego s. 116-117)
  • samochód osobowy [marka Ford]
  • oświetlenie uliczne
  • powozy konne
  • rower

datowanie:

przełom lat 20. i 30. XX wieku [lata 1920-1938]

opis fizyczny:

  • pocztówka fotograficzna (sepia); Wydawnictwo POLWID Bydgoszcz
  • korespondencja w języku polskim (data: 28 marca 1939 roku; adresat: Franciszek Rulewski, Bydgoszcz)
  • na odwrocie stempel pocztowy/korespondencyjny Tczew 2 z datą 28.03.1939

hasła przedmiotowe / hasła ogólne:

Tczew, historia, kolej, kolejnictwo, transport, środki transportu, transport kolejowy, transport szynowy, przewozy kolejowe, architektura, dworzec, infrastruktura kolejowa, budynek użyteczności publicznej, budynki użyteczności publicznej Tczew, motoryzacja, filatelistyka

hasła przedmiotowe / hasła szczegółowe:

Tczew, dworzec kolejowy, stacja kolejowa, gmach dworcowy, stary dworzec, ulica 1 Maja, samochód osobowy, Ford, oświetlenie uliczne, powóz konny, powozy konne, rower, dwudziestolecie międzywojenne, okres międzywojenny, pocztówka, karta pocztowa, pocztówka fotograficzna, sepia, Bydgoszcz, POLWID Bydgoszcz, Wydawnictwo POLWID Bydgoszcz, korespondencja, karta korespondencyjna, korespondencja w języku polskim, adresat, Franciszek Rulewski, znaczek, znaczek pocztowy, Poczta Polska, stempel pocztowy, stempel korespondencyjny, stempel pocztowy 28.03.1939, stempel korespondencyjny 28.03.1939, Ireneusz Dunajski, kolekcja Ireneusz Dunajski, przełom lat 20. i 30. XX wieku, lata 1920-1938, 1939 rok, XX wiek

sygnatura:

Poczt852

zbiory Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Aleksandra Skulteta w Tczewie (kolekcja: Ireneusz Dunajski)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content